تاريخ : 29 / 1 / 1395برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

اسكان 35خانوار سيل زده درشهرستان گتوند

گتوند-ايرنا-معاون فرماندارگتوند از اسكان 35خانوار از سيل زدگان درشهرهاي جنت مكان و صالح شهر دراين شهرستان خبر داد.

 به گزارش ايرنا پرويز رضايي روز جمعه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اثر بارندگي شديد و جاري شدن سيلاب 20خانوار از عشاير در حوالي شهر جنت مكان و 15خانوار از عشاير در اطراف شهر صالح شهر براثر بالاآمدن آب رودخانه فصلي در محاصره سيلاب قرار گرفتند.
وي با اشاره به حضور به موقع نيروهاي امدادي ستاد بحران شهرستان در مناطق سيل زده افزود: با كمك ستاد بحران وتمهيداتي كه انديشيده شد سيل زدگان از مرگ نجات يافته و در مركز خدمات جنت مكان و مدرسه صالح شهر اسكان داده شدند.
معاون فرماندارگتوند با اشاره به اينكه آذوقه ،چادر ، پتو و ديگر امكانات رفاهي براي سيل زدگان مهيا شده است افزود: هم اكنون اين خانوارها در وضعيت مطلوبي قرار دارند.
رضايي درادامه افزود: بر اثر بارندگي ، تگرگ و تند باد شديد پنجشنبه تا كنون خسارات زيادي از جمله تاسيسات زيربنايي آب وبرق،ابنيه، پل ها، قطع درختان ،تخريب ديوارها ، راههاي ارتباطي ، باغات وزمينهاي كشاورزي رسيده و ميزان اين خسارات تاكنون مشخص نشده است.
معاون فرماندارگتوند گفت: ستاد بحران شهرستان به محض اطلاع واعلام ستاد بحران استان در خصوص بارندگي و وزش باد شديد درحالت آماده باش قرار داشت و با تشكيل جلسه هشدارها و وقايع احتمالي به اطلاع اعضاي ستاد داده شد.
وي در پايان از شهروندان ،روستائيان ،عشاير وكشاورزان هشدار داد تا از كنار رودخانه ها ومسيل هاي آب دور شده و آمادگي لازم جهت مقابله با هرگونه حوادث احتمالي را داشته باشند.
شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان با 74 هزار نفر جمعيت داراي دو بخش مركزي و عقيلي و پنج شهر گتوند، صالح شهر ، تركالكي ، سماله ، جنت مكان و نيز 45 روستا مي باشد.



تاريخ : 28 / 1 / 1395برچسب:, | 11 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

ثبت‌نام اعتکاف ماه مبارک رجب از چند روز گذشته در شهر صالح شهر آغاز شد.

با توجه به اهمیت مراسم اعتکاف ، ثبت نام این مراسم از روزهای گذشته همانند سایر شهرهای کشور در صالح شهر نیز آغاز گردیده است .

این مراسم که هرساله در صالح شهر جهت خواهران برگزار می شده ، امسال نیز همانند سالهای پیش از 13 رجب برگزار خواهد شد و خواهران محترم می توانند همه روزه در تایم صبح با مراجعه به پایگاه خواهران ام سلمه و سرکار خانم زاهدی مسئول ثبت نام ، جنب مسجد جامع صالح شهر ، ثبت نام خود را تکمیل و خود را جهت حضور در این مراسم آماده نمایند .

گفتنی است سال گذشته آیین اعتکاف در شهرصالح شهر با شرکت 200 نفر از بانوان در مسجد جامع این شهر برگزار گردید .

حدود 6 میلیون تومان از طریق خیرین و کمک های مردمی جمع آوری گردیده بود که تمام مبلغ جمع آوری شده به این مراسم اختصاص داده شد .

در این مراسم در نوبت های صبح و عصر از مداحان شهرستانی و استانی دعوت بعمل آمد تا به مداحی و مرثیه خوانی بپردازند و از دیگر برنامه های اجرا شده برگزاری مسابقات حضوری و غیر حضوری بود که توسط امام جماعت محترم صالح شهر حاج آقا داور نیا طراحی گردیده بود که با اهداء جوایز از برندگان تقدیر شد .

 

 



تاريخ : 23 / 1 / 1395برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

لطفاً عکس های بیشتر را در ادامه مطلب ببینید...



ادامه مطلب
تاريخ : 22 / 1 / 1395برچسب:, | 13 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

دختر نوجوان صالح شهری فیلمساز برتر جشنواره دانش آموزی استان شد

افتخاری دیگر برای مردم صالح شهر  و شهرستان گتوند

آتنا انصاری فرزند اسماعیل انصاری متولد 1379 که در کلاس نهم مدرسه شاهد عفاف شهرستان اهواز درس میخواند با ساخت فیلم کوتاه و حضور در چهارمین جشنواره استانی نوجوان سالم در مقاطع (ابتدایی ، متوسطه اول و دوم ) توانست بعنوان برترین فیلمساز معرفی و موفق به لوح و تندیس این مسابقات گردد .

نوجوان صالح شهر که تنها 15 سال سن دارد با ساخت فیلم کوتاهی با موضوع تاثیر فیلم نامناسب رایانه ای بر کودکان که یکی از معضلات و مشکلات عصر حاضر در جامعه ما می باشد ، برترین سازنده معرفی و توانست به مسابقات کشوری راه پیدا کند .

این سری از مسابقات که چهارمین مرحله از آن می باشد مورخه 1395/01/21 در شهرستان اهواز برگزار گردید .

این موفقیت را به خانواده این نوجوان ، مردم صالح شهر و شهرستان گتوند و جامعه فرهنگ و هنر تبریک عرض نموده و موفقیت های روز افزون را برای ایشان از خداوند متعال خواستاریم .



تاريخ : 15 / 1 / 1395برچسب:, | 14 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

در ایام تعظیلات نوروز تعدادی از معلمین زحمتکش اقدام به بازسازی و تعمیرات بخشی از مدرسه شهید چمران صالح شهر نمودند که این اقدام با بازدید دکتر انصارپور و کمک مالی ایشان همراه بود . 

 

لطفاً تصاویر بیشتر را در ادامه مطلب ببینید...



ادامه مطلب
تاريخ : 15 / 1 / 1395برچسب:, | 13 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

فلسفه ی تیراندازی هوایی چیست؟(نوشته شده توسط : رسول نوری کارشناس ارشد برنامه ریزی روستایی)

فلسفه ی تیراندازی هوایی درمراسم های عزا وشادی رادوچیزمی توان دانست:
1-درگذشته های بسیاردورمردم معتقدبودندهمانطورکه باران ازآسمان می باردهمه چیزازآسمان به زمین می رسدوگاهاخانه ی خدارادرآسمانها میدانستندبرای برآورده شدن تمام نیازهایشان دست به سوی آسمان درازمی کردندوهمین طورمعتقدبودندکه همه ی بلاهاهم ازآسمان نازل می شوندوشیطان وشوم بختی وفرشته ا ی بنام آل که علت بیشترمرگ ومیرهابود  درآسمان جای دارد.پس هرگاه مصیبتی برکسی واردمی شدبه گمان خودشان برای آنکه آن مصیبت ادامه پیدانکندوازآن خانواده دورشودبه طرف آسمان تیراندازی می کردند.ومعتقدبودندبااین کارفرشته ای راکه مامورمرگ وبدبختی خانواده بوده دورساخته اند.
-2-درزمانهای قدیم که زندگی عشایررونق داشت وحکومت مرکزی جودنداشت که امنیت رابرقرارنمایدنقش مردان درزندگی عشایری بسیارپررنگ بودوداشتن فرزندپسربرای خانواده های عشایری بسیارباارزش بودوبه همان اندازه داشتن دختربرای خانواده هاخوشایندنبود.چون مردان قبیله بودندکه کارهای سخت راانجام می دادندوازکیان خانواده وایل دفاع می کردند.هرگاه  مردی ازقبیله می مردبرای اینکه به طوایف وقبایل دیگربفهماننداگرچه یک مردازمامرده است اماجوانان ومردان دیگری درقبیله داریم که تفنگ اورابردارندوازکیان قبیله دفاع نماینداسب وتفنگ اوراکتل می کردندوبه گرد(دور)اومی چرخیدندوتیراندازی هوایی می کردندواگرنوزادپسری به جای اومانده بوددرمرثیه خوانی وابیاتی که خوانده می شدزبان حال مرحوم این بودکه تفنگم رابرای پسرم نگه داریدتاازایل دفاع کند.امادرمراسم هیچ یک ازمادران وشیرزنان تیری بسمت آسمان روانه نشد.اماباگذشت زمان وبوجودآمدن زندگی شهری بسیاری ازرسومات عشایری ازجمله تیراندازی وکتل بستن درفراق مردان ایلات  ازبین رفت کمرنگ  ومنسوخ شدند.توضیح اینکه رفتارها ورسومات ایلات چه بختیاری وعرب وکردو...بااندکی تغییربسیاربه هم شبیه بوده اند.
متاسفانه چندسالیست بدون توجه به فلسفه ی کاردوباره اقدام به تیرهوایی درمراسم هامی شودویکی ازافتخارات درمراسم تشیع جنازه هامیزان تیریست که به هواپرتاب می شودوحمل سلاح وتیراندازی موجبات خسارات مالی وجانی گردیده است.
درعوض رفتارهای پسندیده که درگذشته وجودداشت بازسازی نشد.درگذشته های نه چندان دوررسم براین بودخانواده ی عزاداربه فکرتامین پذیرایی مهمانان نبودندوتامین غذای موردنیازمراسم هاازطرف خانواده های دیگرانجام می شدوخانواده ی صاحب عزادرگیرپذیرایی نمی شدوبعدازیک هفته چندنفرازبزرگان اززنان ومردان می رفتندواجاق آنان راروشن می کردند.ویااینکه درروزهفتم سلمانی می بردندوصاحب عزارااصلاح می کردندکه بسیارکارهای پسندیده ای بودندکه امروزه به فراموشی سپرده شده اند.دراین مقوله لازم است بزرگان واندیشمندان وجوانان تحصیلکرده نسبت به گسترش وترویج رفتارهای پسندیده ی ایلیاتی اقدام نموده واز رفتارهای اشتباه که نه سودی بحال جامعه داردونه باباورهاوزندگی امروزی سازگاری داردجلوگیری به عمل آورند.

رسول نوری کارشناس ارشد برنامه ریزی روستایی