تاريخ : 8 / 12 / 1391برچسب:, | 13 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

اگرچه کاهو بسیار برای سلامتی مفید است ولی باید قبل از مصرف آن به صورت خام یا پخته احتیاط کنید

کاهو حاوی ویتامین K است که با افزودن تراکم استخوان ها موجب تقویت استخوان شده و به گزارش نیک صالحی از پوکی استخوان جلوگیری می کند. ویتامین K همچنین آسیب های مغزی عصبی را کاهش داده و در نتیجه از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند
۱. منبع ویتامین آ
کاهو منبع غنی ویتامین ها است. کاهو خام و تازه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و بتا کاروتن (بتاکاروتن ها در داخل بدن تبدیل به ویتامین A می شوند) است. ویتامین A با افزایش لایه های مخاط به داشتن پوست سالم کمک کرده و برای بینایی خوب است.
۲. جلوگیری از لکه های تدریجی در افزایش سن
کاهو حاوی زیکسانتین است که جذب شبکیه شده و باعث ارتقاء بینایی می شود. زیکسانتین همچنین حاوی ویژگی های آنتی اکسیدان است که از بیماری های لکه دار شدن در اثر بالارفتن سن جلوگیری می کند. همچنین از آب آوردن چشم جلوگیری می کند. فالانوئید موجود در کاهو از سرطان ریه و دهان جلوگیری می کند.
۳. محکم کردن استخوان ها
کاهو حاوی ویتامین K است که با افزودن تراکم استخوان ها موجب تقویت استخوان شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. ویتامین K همچنین آسیب های مغزی عصبی را کاهش داده و در نتیجه از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.
۴. ارتقاء باروری
کاهو تازه مقادیر زیادی اسید فولیک و ویتامین اسید فولیک و ویتامین C است. اسید فولیک در طول بارداری جنین را سالم نگه می دارد. همچنین به ارتقاء سلامت تولید مثل زنان و مردان کمک می کند. بنابراین برای تقویت باروری موثر است. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را ارتقاء داده و در برابر عفونت ها مقاومت می کند.
۵. منبع مواد معدنی
کاهو منبع غنی انواع مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم، مس ، کلسیم و پتاسیم است که موجب ارتقاء سوخت و ساز بدن می شود. پتاسیم به داشتن فشار خون تحت کنترل کمک کرده و با تنظیم تعادل مایعات بدن موجب سلامت قلب می شود. کلسیم موجود در آن استخوان و دندان ها را محکم می کند. مس و آهن موجب تولید سلول های خونی در بدن می شود.
اگرچه کاهو بسیار برای سلامتی مفید است ولی باید قبل از مصرف آن به صورت خام یا پخته احتیاط کنید. کاهو یکی از سبزیجاتی است که بسیار مستعد آفت است. بنابراین قبل مصرف به طور کامل آن را با آب سرد بشویید.



تاريخ : 5 / 12 / 1391برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

به گزارش گتوندنیوز روز گذشته (چهار شنبه 2 اسفند 91 ) ساختمان جدید درمانگاه سپاه گتوند افتتاح شد . ساختمان جدید توسط فرمانده سپاه استان خوزستان سردار شاهوارپور افتتاح شد که در این مراسم مسئولین شهرستان نیز حضور بعمل آوردند .

 در ادامه سرهنگ کنگری فرمانده سپاه ماحیه گتوند از آب نیرو و سپاسد جهت کمک های نقدی و غیرنقدی تشکر کرد و گفت : ساختمان بهداری تقریبا تکمیل شده است و تنها اموراتی مانند گازکشی ، برق و ... تکمیل نشده است که انشاءلله به زودی تکمیل خواهد شد .

 سرهنگ پرویز مومن نژاد ، مسئول مهندسی سپاه گتوند به دلیل کسالت ناشی از فعالیت های زیاد چند روز اخیر در این مراسم شرکت نکردند که مورد تقدیر و تشکر سردار شاهوار و سرهنگ کنگری نیز قرار گرفتند .

 به زودی تجهیزات این درمانگاه به ساختمان جدید خود ، یعنی جنب سپاه ناحیه گتوند منتقل خواهد شد و سرویس دهی به مردم در آن مکان انجام می گیرد .



تاريخ : 26 / 11 / 1391برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند.

در این حالت هموگلوبین‌ خون بیمار بیشتر از یک فرد عادی است. به این معنی که هموگلوبین بالاتر از 18 در مردان و بیشتر از16 در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می شود.

بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن به صورت خودکار بالاست. در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، کلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.

افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به افزایش غلظت خون هیچ گونه علایمی ندارند و در برخی افراد اختلالاتی مانند برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم‌ها، اختلالات هوشیاری، منگی، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا مشاهده می شود. خارش پوست به ویژه پس از استحمام، برجسته شدن وریدهای چشم، بزرگی کبد و طحال نیز از علایم شایع این مشکل هستند. در صورت عدم کنترل و درمان غلظت خون، بیماری هایی مانند زخم معده ، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی بروز می کنند.



ادامه مطلب
تاريخ : 26 / 11 / 1391برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

یک متخصص گیاهان دارویی گفت: بیشتر گیاهان (سبزی‌ها و میوه‌ها) به علت فیبر و الیافی که دارند، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شوند. البته تاثیر گیاهان در کاهش چربی خون یکسان نیست، تاثیر برخی از آنها بیشتر است و به دلیل خاصیتی که در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارند، برای تهیه دارو استفاده می‌شوند.

دکتر محمد صالحی افزود: دربین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارد و بیش از صد صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد و فشارخون و قند خون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند.

وی تصریح کرد: البته سیر تازه از سیر پخته بهتر اثر می‌کند. اثر سیر ترشی نیز مانند سیر تازه است. میوه زیتون و روغن آن هم کلسترول را کاهش می‌دهد. سال‌هاست مشخص شده است که روغن زیتون چربی خون را کاهش می‌دهد.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: سه نوع نوشیدنی کاهش‌دهنده فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسرید، شامل آب گوجه‌فرنگی، آب انار و آبغوره می‌باشد. این نوشیدنی‌ها می‌توانند بین وعده‌های غذایی یا همراه غذا مصرف شوند.

وی یادآور شد: آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرفشان هم به صورت آبمیوه و هم میوه تازه، چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همچنین کدو حلوایی، جعفری، پیاز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نیز از جمله مواد غذایی هستند که به کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کنند. البته باید دقت داشته باشید، این گیاهان باید به مقدار متناسب مصرف شود و روش طبخ‌شان نیز مورد توجه قرار گیرد.



تاريخ : 7 / 11 / 1391برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

 

کارشناسان تغذیه بر انتخاب زمان مناسب خوردن میوه تاکید دارند و صرف میوبه گزارش پایگاه اینترنتی هلث نیوز، دانستن زمان صرف میوه بسیار مهم است و میوه باید قبل از صرف وعده های غذایی و یا زمانی که معده خالی است، خورده شود.

کارشناسان تغذیه می گویند: درصورت صرف میوه با معده پر، بدن را با مقدار زیادی انرژی پر می کنید که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیت های زندگی می شود.

به گفته ی کارشناسان تغذیه، درصورت پی بردن به روش صحیح میوه خوردن به راز زیبایی، عمر طولانی، سلامت، انرژی، شادابی و وزن طبیعی دست خواهید یافت.

آنها افزودند: اگر با معده خالی میوه بخورید سفیدی مو، تاس شدن، عصبانیت و گودی های سیاه زیر چشم اتفاق نخواهند افتاد.

براساس نظر کارشناسان، زمانی که نیاز دارید آبمیوه بنوشید، فقط آبمیوه تازه بنوشید. میوه های پخته شده را نخورید چرا که هرگز ماده مغذی میوه ها را دریافت نخواهید کرد و تنها مزه شان را دریافت می کنید. پختن میوه باعث از بین بردن ویتامین های آن شده و خوردن میوه کامل بهتر از نوشیدن آب آن است.

آنها افزودند: اگر باید آبمیوه بنوشید طوری بنوشید که دهانتان پر شود و آن را آرام آرام قورت دهید، چرا که باید اجازه دهید که آبمیوه با بزاق دهانتان قبل از قورت دادن آن کاملا ترکیب شود. ه پس از خوردن غذا را درست نمی دانند.



تاريخ : 20 / 10 / 1391برچسب:, | 14 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

اهواز-یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: آرام غذا خوردن ترشحات اسید معده را تنظیم و بلعیدن غذا را نیز آسان‌تر می کند.

ˈعلی اکبر شایستهˈ چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از آن‌جا که بخشی از هضم و جذب غذا درون دهان و به وسیله آنزیم‌های بزاق انجام می‌شود، تند غذا خوردن موجب می‌شود غذا به میزان کافی جویده نشده و مدت زیادی درون دهان قرار نگیرد.

وی افزود: ماده غذایی باید در دهان نرم شود تا راحت‌تر وارد مری شده و بلعیده شود و اگر غذا مدت زیادی در دهان نباشد،‌ عمل میکس و مخلوط شدن به خوبی انجام نمی‌شود.

شایسته تصریح کرد: هنگامی که غذا سریع خورده می‌شود، مقدار زیادی هوا نیز با آن بلعیده می‌شود که موجب سنگین شدن معده و روده شده و ناراحتی‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: برای جویدن غذا و زمان نگهداشتن آن در دهان نمی‌توان مدت خاصی تعیین کرد و خود فرد این موضوع را تشخیص می‌دهد و در صورتی که غذا به مقدار کافی نرم شده باشد می‌توان آن را بلعید.

وی گفت: تندخوری غذاهایی که لازم است کاملا جویده شوند ممکن است موجب پارگی مری شده و همین پارگی‌ها عوارض زیادی ایجاد کنند که حتی گاهی می‌تواند تا مرگ نیز پیش رود.

شایسته اضافه کرد: به طور معمول غذا پس از چند ثانیه از مری عبور کرده و به معده می‌رسد و در افرادی که در حرکات مری مشکل دارند ممکن است این زمان زیاد شود که باید آرام‌تر غذا بخورند.



تاريخ : 18 / 10 / 1391برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

به نقل از ایسنا: دبیر کمیته تجویز منطقی دارو در استان یزد توصیه کرد، افراد از انجام هرگونه تزریقات حتی داروهای B 12 و تقویتی در منزل و اماکن فاقد تجهیزات بپرهیزند.

دکتر محمدرضا لطفعلیانی با تاکید بر این مطلب اظهار داشت: مراکز تزریقات حتما باید به دستگاه احیا کننده و ترالی اورژانس مجهز باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که ممکن است برخی داروها به بعضی بیماران شوک بدهد، در صورتی که تزریق در محل مجهز به دستگاه احیا باشد و دارو به فرد شوک بدهد، این شوک قابل درمان است و در غیر این صورت منجر به مرگ بیمار می‌شود.

دبیر کمیته تجویز منطقی دارو در استان یزد در پایان اضافه کرد: تمام داروهای تزریقی در مکانی که دارای تجهیزات کافی باشد انجام شود و به هیچ عنوان هیچ داروی تزریقی در منزل تزریق نشود.



تاريخ : 10 / 10 / 1391برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

خوابیدن و استراحت کردن باعث می شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد و همه توانایی خود را برای مبارزه با ویروس سرما خوردگی استفاده کند.

درد وخارش گلو، سرفه خشک و کوتاه و گرفتگی بینی از علائم رایجی هستند که معمولا" همه ما در هنگام سرماخوردگی از آنها رنج می بریم ، بنابراین طبیعی است که همه ما از این بیماری متنفریم. معمولا" درمان کامل سرما خوردگی حدود ۵ روز طول می کشد اما اگر ما رژیم غذایی و روش زندگیمان
را تغییر دهیم می توانیم سریعتر از دست این بیماری ویروسی خلاص شویم.
آب بنوشید :
وقتی بدن ما با سرماخوردگی مبارزه می کند نوشیدن مایعات خیلی اهمیت دارد و به بدن ما خیلی کمک می کند. بنابراین حداقل ۶ لیوان در روز آب بخورید . علاوه بر آب ، از آب میوه ها و آب سبزیجات طبیعی و شیرین نشده نیز می توانید استفاده کنید اما از مصرف نوشیدنیهایی مثل قهوه ، چای سیاه غلیظ و سودا خودداری کنید. زیرا این نوشیدنیها به جای آنکه به بدن شما آبرسانی کنند ، آب بدن شما را کم می کنند. نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می کند که سموم و مواد زائد را سریعتر دفع کند و باعث می شود که خون و سلولهای شما به خوبی کار کنند.
بخوابید:
وقتی می خوابید و یا استراحت می کنید ، در واقع به بدنتان اجازه می دهید که همه انرژی خود را برای مبارزه با سرماخوردگی بکار گیرد . خوابیدن و استراحت کردن باعث می شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد و همه توانایی خود را برای مبارزه با ویروس سرما خوردگی استفاده کند. بنابراین حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید و علاوه بر آن در طول روز هم حتما" چند خواب کوتاه داشته باشید.
مواد مقوی مصرف کنید:
وقتی بدن شما با سرماخوردگی مبارزه می کند برای اینکه قوی باقی بماند و بتواند درمقابل این بیماری از خود دفاع کند ، به انرژی و غذای مقوی احتیاج دارد.از خوردن غذاهای سرخ شده ، شور ، چرب و شیرین خودداری کنید در عوض از غذاهایی استفاده کنید که سبک و مغذی باشند و هضم آن ها برای بدن آسانتر باشد. برای مثال میوه ها ، سبزیجات ، غلات و پروتئینهای بدون چربی که سرشار از مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند برای بدن بیمار بسیار مفید ند. غذاهای آبدار به درمان سرماخوردگی خیلی کمک می کنند. برای مثال سوپ مرغ با رشته فرنگی برای درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس ها را بطور موقتی تسریع می کند و در نتیجه منجر به تسکین احتقاق(گرفتگی بینی ) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می شود.
دارو :
داروهای زیادی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد اما پیشنهاد می کنیم که وقتی نشانه های سرماخوردگی آغاز شد شما هر روز ۴ وعده و در هر وعده ۴۰۰ میلی گرم ویتامین سی به همراه آب فراوان مصرف کنید و علاوه بر آن هر ۶ ساعت یکبار یک قرص زینک مصرف کنید.



تاريخ : 25 / 9 / 1391برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

گتوند برای اجرای نسخه "02" طرح پزشک خانواده آمادگی دارد و هفته گذشته نیز این آمادگی به وزارت بهداشت اعلام شد.

به نقل از خبرگزاری ایسنا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: گتوند برای اجرای نسخه "02" طرح پزشک خانواده آمادگی دارد و هفته گذشته نیز این آمادگی به وزارت بهداشت اعلام شد که با حضور و تایید هیات بازرسان وزارت بهداشت، این طرح رسما آغاز خواهد شد.دکتر مهدیه توکلی با بیان این‌که گتوند در اجرای نسخه " 01" به عنوان پایلوت بوده است، اظهار کرد: برای اجرای این طرح در گتوند به 8 پزشک نیاز بود که پزشکان تامین شده‌اند.

 

وی ادامه داد: سیستم IT نیز مشکلی ندارد و مطب پزشکان این طرح به سامانه متصل شده است.

 

توکلی تصریح کرد: برای اجرای سطح دو این طرح نیز که شامل پزشکان متخصص و سطح سه که شامل فوق‌تخصص است، نیروهای مورد نیاز تامین شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ‌مردم نیز پزشکان خود را انتخاب کرده‌اند که تنها تعداد کمی باقی مانده‌اند که در حال انتخاب پزشک هستند.



تاريخ : 2 / 9 / 1391برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

عوامل مساعد کننده بعضی از عواملی که باعث می شوند آلودگی به سل تبدیل به بیماری تبدیل شود، یا فرد سالم بیشتر در معرض ابتلا باشد، در زیر آمده است: - بیماری ایدز - استفاده از مواد مخدر - عفونت اخیر با میکوباکتریوم توبرکلوزیس (طی دو سال گذشته) - علائم رادیوگرافی قفسه سینه که دال بر سل قبلی باشد (در افرادی که کامل درمان نشده‌اند یا اصلاً درمان نشده‌اند) - بیماری دیابت لطفاً ادامه مطلب رو نیز بخونید...



ادامه مطلب
تاريخ : 2 / 9 / 1391برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

۱ – استرس های شیمیایی: استرس های شیمیایی موجب آزاد شدن ترکیبی به نام سروتونین از سلول های پلاکت خون می شوند. سروتونین موجب انقباض عروق خونی شده که در نتیجه منجر به کاهش اکسیژن رسانی به بخش های مختلف مغز می شود. لازم به ذکر است که کمبود اکسیژن، خود یکی از دلایل بروز سردرد است. در اینجا است، واکنش دفاعی بدن، افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش فشار به اعصاب و آزاد شدن ترکیبی به نام ماده پی است که آغازگر بروز سردرد می باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : 1 / 9 / 1391برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

اندیمشک/دزفول -رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیمشک گفت: به مناسبت هفته بسیج یک هزار نفر رایگان تحت معاینات پزشکی قرار گرفتند.

ˈاحمد مجیدیˈ روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:در طرح معاینه رایگان بیماران که یک روز در سطح شهرستان اندیمشک اجرا شد ، تیم های پزشکی با استقرار در بخش های الوار گرمسیری و مرکزی در پایگاههای بهداشتی ، خدمات درمانی رایگان ارائه کردند.

وی خدمات ارائه شده به بیماران را شامل معاینه سرپایی ،گرفتن نوار قلب و نیز تامین داروی بیماران عنوان کرد.

مجیدی افزود:عمده خدمات درمانی به ساکنان روستاهای محروم بخش الوار گرمسیری ارائه شد.



تاريخ : 6 / 8 / 1391برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

با اورژانس ها بیشتر آشنا شوید

اورژانس به محلی گفته می‌شود که خدمات پزشکی اورژانس به بیماران ارائه می‌شود. اورژانس‌ها معمولا به عنوان یک بخش به انگلیسی  Ward یا Department از بیمارستان محسوب می‌شوند ولی معمولا به جهت دسترسی بهتر و سریعتر بیماران در محلی جدا از ساختمان اصلی بیمارستان قرار می‌گیرند. اورژانس‌ها می‌توانند همچنین بسته به نیاز و امکانات در داخل یک درمانگاه هم ساخته شوند. از مهمترین قسمت‌های اورژانس اتاق احیا به همراه تمام امکانات لازم آن است. حدود ۴ دهه از تعریف طب اورژانس به عنوان یکی از تخصص‌های پزشکی می‌گذرد و امروزه به عنوان یکی از رشته‌های شاخص و تعریف شده در برنامه‌های دستیاری پزشکی ارائه می‌شود.

ساختار اورژانس

معمولا اورژانس‌ها شامل تریاژ، اتاق غربالگری، بخش تحت‌نظر و بخش اصلی اورژانس هستند. بسته به شرایط و امکانات اورژانس‌ها می‌توانند شامل بخش مراقبت‌های ویژه و اتاق‌های عمل سرپایی و عمومی هم باشند.

نیروی انسانی شامل افراد زیر است

  • متخصصان طب اورژانس به عنوان رئیس و مسئول اصلی اورژانس
  • پزشکان عمومی
  • پرستاران
  • بهیاران
  • امدادگران
  • منشی‌ها
  • کارشناسان آزمایشگاه
  • کارشناسان رادیولوژی
  • خدمات

مثالی از علامت‌گذاری در یک بیمارستان

در اطراف اوژانس معمولا برای نشان دادن مسیر اورژانس از رنگ قرمز استفاده می‌شود. در خود اورژانس معمولا از رنگ‌ها برای نشان دادن قسمت‌های مختلف اورژانس استفاده می‌شود.

تجهیزات

  • تخت‌های اورژانس می‌بایست تجهیزات مانیتورینگ قلبی را داشته باشد.
  • ونتیلاتورها از اجزای مهم در اورژانس محسوب می‌شوند

 



تاريخ : 9 / 7 / 1391برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

چرا مصرف شیر برای سلامت دندانها و سلامت بدن بطور کل مضر است.

بیشتر مشکلات دندان‌ها ریشه در عدم توازن مواد مورد نیاز بدن دارند که خود در اثر تغذیه ناسالم بوجود می‌آیند. هر کوششی برای درمان بیماری‌های دهان و دندان اگر به موضوع بنیادین تغذیه سالم نپردازد نهایتاً محکوم به شکست خواهد بود. به این دلیل بسیاری از دندانپزشکان به درستی تأکید بر تغذیه درست و سالم برای سلامت کل بدن می‌کنند. بطور کل می‌توان گفت که سلامت دندان‌ها به سلامت کل بدن وابسته است.

 



ادامه مطلب
تاريخ : 4 / 7 / 1391برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

نخستین کلمه‌ای که کودک به زبان می‌آورد چیست؟

گویا این همان کلمه‌ای است که با آن مادر خود را صدا می‌کند. شاید گمان کنیم که یاد گرفتن کلمه «مامان» کاری ساده است؛ ولی در حقیقت فرایند پیچیده‌ای برای این یادگیری وجود دارد. اکنون این فرایند را گام به گام از نظر می‌گذرانیم:
وقتی که کودک پا به دنیا می‌گذارد، مغز وی همچون برگی سفید و ننوشته است؛ هیچ چیزی در آن وجود ندارد. قسمت‌های مختلف مغز که حواس گوناگون را درک می‌کنند، هنوز چیزی دریافت نکرده‌اند. درست است که چشمان کودک باز است، ولی رشته اعصابی که چشم او را به مغز ارتباط می‌دهد، هنوز تکامل نیافته است؛ از این‌رو مغز وی نمی‌تواند چیزی را در خود ثبت کند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : 1 / 7 / 1391برچسب:, | 14 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

زمان مدرسه بهترین زمان برای بچه هاست تا با تغذیه سالم و فعالیت بدنی آشنا شوند تا بتوانند در آینده شیوه زندگی سالمی برای خود برگزینند. بچه ها در این سن خیلی سریع یاد می گیرند و همچنین تحت تاثیر دوستان و تبلیغات هستند. بچه ها برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، نیاز به انواع و اقسام مواد غذایی دارند. میزان فعالیت بدنی آنها در روز، مقدار خورد و خوراک آنها را تعیین میکند. خیلی از بچه ها در این سن ایرادگیر هستند، اما وقتی سرشان گرم باشد و فعالیت داشته باشند، خوردن تنقلات برای بالا نگه داشتن سطح انرژیشان بسیار مهم است. یک وعده تنقلات بین روز و یک وعده بعد از اتمام مدرسه برای آنها لازم است..  



ادامه مطلب
تاريخ : 26 / 6 / 1391برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

فشار خون

فشار خون (blood pressure) به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است.فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است.

فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولا فشارخون در بخشهای مختلف سیستم گردش خون متفاوت است ولی در اندازه گیری، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می‌شود. فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ‌های سیستمیک است گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید اجوف. فشارخون در سیستم گردش خون ریوی کمتر است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلیمتر جیوه اندازه‌گیری می‌شود.

 

جهت مشاهده کامل متن برروی ادامه مطلب کلیک کنید



ادامه مطلب
تاريخ : 26 / 6 / 1391برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

بیماری قند مرض قند یا دیابت شیرین : به انگلیسی: Diabetes mellitus یک اختلال مزمن متابولیک یا سوخت و سازی در بدن است که سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل قندها کاهش می‌یابد. از این‌رو میزان قند خون افزایش می‌یابد. در تعریف سازمان بهداشت جهانی٬ دیابت یک بیماری است که در آن بدن یا دچار کمبود انسولین است یا انسولین تولیدی را به درستی مصرف نمی‌کند. انسولین یک هورمون است که برای تبدیل قند و نشاسته و کربوهیدرات به انرژی مورد نیاز در سلول‌های بدن ضروری و مورد نیاز است. عوامل به وجود آورنده دیابت هنوز هم ناشناخته است البته عوامل ژنتیکی و چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد به دیابت دارند. طبق نظر سازمان جهانی دیابت اندازه‌گیری قند خون جهت غربالگری توصیه می‌شود.

 



ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد